Çocuklara Ödev Yaptırmanın Püf Noktaları
"ÇOCUKLARA ÖDEV YAPTIRMANIN
PÜF NOKTALARI”
Okulun ilk
yıllarında ödev yapma konusunda problemler yaşanabilir. Bunların çok doğal
olduğunu ve zamanla ödev yapma alışkanlığı ve sorumluğu kazanacağını bilerek
çocuğa daha yapıcı yaklaşılmalı bu konuda motive edici destek verilmelidir. Çocuk yeni bilgiye ulaşarak bu bilgiyi değerlendirerek
ve bunu kâğıda dökerek işlemi sürdürürken bunun nasıl yapılacağını sizden birkaç
yardım alarak öğrenecektir. Kısa ipuçları öğrenecek ve zamanla ödev sorumluluğu
pekişecektir.
Çocuk okuldan
geldikten sonra ayrıca ödeve zaman ayırarak uğraşmak istemeyebilir. Bu durumdan
sıkılabilir. Öncelikle çocuğa ödevin önemini ve ödevini neden yapması gerektiğini
velinin veya öğretmenin anlatması lazım. Ödev yapmayı eğlenceli bir etkinlik
olarak göstermeli ve keyifli vakit geçirme zamanı olarak algılamalıdır çocuk.
Çocuğa yardım etmek onun yerine ödev yapmak şeklinde anlaşılmamalı. Ödevi nasıl
yapması anlamında bilgi vermek, bilgiye ulaşma konusunda ve takıldığı bazı
noktaları anlaması için destek verilme şeklinde olmalıdır. Fakat her durumda
çocuğun ödevi kendi çabası ile yapması önerilir.
Çocuğa ödev
yapma yöntemlerini anlatan Anne-baba daha sonra ödevi tamamen çocuğa bırakmalı
ve sadece zorlandığı ve anlayamadığı durumda yardımcı olmalı. Sürekli yardım
edilen çocuklar bir süre sonra yardım almadan ödevlerini yapamayacak ve her
seferinde mızmızlanacak ve yardım isteyecektir. Yanlışta yapsa kendi gayretiyle
ödevini yapması istenmelidir. Sürekli yardım alan çocuk özgüven eksikliği
yaşayacak ve sürekli yanında birileriyle bir şeyler yapma durumuna
kapılacaktır.
Çocuğa
yardımcı olmamak ve her seferinde kendi başına bırakmakta güvensiz ve yalnız
kalma duygusu oluşturabilir. Buna yol açmayacak kadar destek verilmelidir ve bu
denge çok iyi sağlanmalıdır.
Birçok veli
ödevleri çok problem yaparak aslında çocuğun zor bir işle uğraştığı algısı
oluşturabilir. Velilere önerimiz öncelikle öğrenmenin önemi açısından ödevin
okulda anlatılanları daha kolay anlaması için gerekli olduğunu uygun bir dille
anlatmak çocukta istek duygusu oluşturulacaktır. Çünkü birçok çocuk neden ödev
yapması ile ilgili tam bilgilenmemiş bilinçlenmemiştir. Bir türlü ödev yapmaya
başlamazlar. Bitiremedim yapamıyorum diyerek üzüntülerini farklı şekilde
gösterirler. Sürekli erteleyerek kaçmaya
çalışırlar sürekli bahaneleri olur. TV. İzledikten sonra, yemekten sonra,
diziden sonra oyundan sonra, misafirden sonra, başım ağrıyor, yorgunum,
hastayım şeklinde bahaneler üretirler hatta mide ağrısı olduğunu söyleyerek
ödev yapmaktan kaçarlar. Böyle bir durumda üstelemek ve zorlamak kesinlikle
doğru değildir. Daha ılımlı ve yapıcı bir yaklaşımla birlikte başlamak ve
sonrasında onun devam etmesi ve desteklenmesi şeklinde bir yol izlenmelidir.
Dokunsal olan çocuklar anne-babasına sarılarak veya onları hissederek yapmak
ister. İşitsel olan çocuklar sürekli ödev yaparken yanında konuşacak ve yol
gösterecek birini arar sürekli kendi kendine mırıldanarak ödevi yapar bu
durumda anne-baba bu konuşma ihtiyacına göre motive edecek sözcüklerle onunla
konuşmalı ve ödevlerini çok güzel yaptığını yapabildiğini ifade etmelidir.
Görsel olan çocuk ise ödev yaparken resimlerden tablolardan haritalardan
yararlanarak daha kolay anlayacağı için bu tür malzemeler ile desteklenmelidir.
Anne-babalar ödevleri yapmaları konusunda kendi sorunlar
imiş şeklinde yaklaşılmamalı ve okulun ilk yıllarından itibaren çocuğun
sorumluluk alma fırsatı olarak görülmeli. Ev ödevi problem olunca anne- babanın
çocuğu dinleyerek tam olarak çocuğun ne istediğini anlayarak işe başlamalı.
Çocuğu sakince dinleyerek duygusunu paylaşmalı ve onu anladığını söylemelidir. "Seni
anlıyorum, senin ne hissettiğinin farkındayım, kabul ediyorum, sana bu konuda
yardımcı olacağım. Çocuklara ödev alışkanlığı kazandırmak zamanla ve sabırla
olacağını veli bilmeli ve bu şuurla hareket etmelidir. Ödevleri kadar
çocuğunuzun hobilerinin olması, sanat ve sporla ilgilenmesi sağlanmalıdır.
Çocuğa sürekli ödevleri yapıp yapmadığı konusunda sorgulanan
çocuk "zaten annem-babam bana hatırlatacak”
şeklinde bir düşünceye kapılacak ve her seferinde siz söylemeden ödevini
yapmayacaktır. Çocuk ödevlerini yaparken anne-babanın yanında olması çocukta
alışkanlık haline gelirse çocuk anne-baba olmadan ödevini yapmayacaktır. Ödev
yaparken çocuktan mükemmel olma beklentisi çocuğu ödevi fazla özenmesi ve fazla
zaman ayırması bir süre sonra ödev yapmaktan soğur ve bir müddet sonra
isteksizlik başlayabilir. Çocuğa bu yaşlarda basit sorumluklar verilerek
sorumluluk alışkanlığı kazandırmak ödevlerini daha istekli yapması
sağlanacaktır. Okul dönemine kadar sorumluluk alan çocuk ile sorumluluk almayan
çocuk arasında ödev yapma konusunda fark olduğu görülmektedir. Bu durumu göz önüne alan ebeveyn okul öncesi
dönemde mutlaka küçük sorumluluklarla çocuğa sorumluluk bilinci aşılamalıdır. Çocuğun
ödevlerine karşı istekli olması ve kitaplara ilgi duyması sağlamak için Başaran
yayınlarının Dikkat zeka ve hafıza setlerini önermekteyim. Bu konuda çocuk ödev
yaparken daha keyifli yapmasını sağlayacak öğrenmeyi daha eğlenceli hale
getirecektir. www.basaranyayinlari.com.tr